Zdrowie
1/8/2022

Kolor warzyw i owoców a ich właściwości

Komponując potrawy, czy to z warzyw, czy z owoców, często kierujemy się smakiem lub względami estetycznymi. Jednak z tyłu głowy warto wiedzieć, jakie składniki odżywcze dostarczamy naszym organizmom! Wiedzieliście, że wiele wniosków na ten temat możemy wysnuć zwracając uwagę jedynie na… kolor danego warzywa i owocu?

Naturalne barwniki zawarte w skórce są świetną informacją dla tych, którym zależy na zbilansowanej diecie. I chociaż sama wiedza o kolorze nie zastąpi nam dietetyka, to będzie pomocną wskazówką. Od teraz możecie z łatwością wybierać owoce lub warzywa na barbora.pl bardziej świadomie!  

Zasady koloru

Generalna zasada koloru mówi, że im ciemniejsza barwa, tym warzywo lub owoc ma bardziej prozdrowotne działanie. Zazwyczaj takie produkty mają wyższą koncentrację witamin, minerałów czy substancji odżywczych. Dlatego też jagody będą zdrowsze niż agrest, a czerwona kapusta wyjdzie nam na zdrowie lepiej, niż biała. Pamiętajmy jednak, że najważniejsza w odżywianiu jest różnorodność! To właśnie dzięki niej jesteśmy w stanie dostarczyć sobie różnorodne, niezbędne wartości odzywcze. Dlatego nasze warzywne i owocowe kompozycje powinny być różnokolorowe. Nie tylko będą wyglądać bardziej zachęcająco – w końcu nie bez kozery mawia się, że „jemy oczami” – a do tego każdemu wyjdą na zdrowie!

Czego możemy dowiedzieć się, patrząc na kolor warzywa lub owocu? Zobaczcie, jakie cechy kryją się za barwą!

Ząbki czosnku

Warzywa i owoce białe

Białe warzywa i owoce charakteryzują się działaniem antybakteryjnym i grzybobójczym (któż nie przegryzał czosnku w chorobie? 😉 ), a do tego mają właściwości przeciwzapalne.

Kolor biały sygnalizuje obecność flawonoidów, które nie tylko są boosterem odporności, ale także należą do grupy antyoksydantów. Wiąże się z tym szereg korzyści: działanie przeciwzapalne, przeciwstarzeniowe i przeciwnowotworowe – zwalczają wolne rodniki. Dodatkowo obniżają ciśnienie, jednocześnie poprawiając ukrwienie. Warzywa i owoce o białej barwie kryją w sobie allicyny i związki siarki, które sprawiają, że wykazują silne działanie przeciwbakteryjne. W okresie jesienno-zimowym białe warzywa i owoce powinny być nieodzownym elementem naszej codziennej diety. W końcu jedzenie ich jest elementem profilaktyki przeciw przeziębieniom. Sięgajmy więc po por, cebulę, czosnek, kalafior, ziemniaki czy chrzan.

Pomidorki koktajlowe

Czerwone warzywa i owoce

Patrząc na warzywa i owoce o kolorze czerwonym, wnioski nasuwają się same: mają dobroczynne działanie na serce i układ krwionośny.

To dzięki zawartemu w nich likopenowi, który jest przeciwutleniaczem. Wspomaga pracę serca, uodparnia organizm na negatywne skutki starzenia się komórek oraz pomaga obniżyć poziom „złego cholesterolu”. Warto pamiętać, że im bardziej intensywna jest czerwień, tym więcej likopenu znajdziemy w danym owocu czy warzywie. Jednak to nie koniec dobroczynnych właściwości czerwonych warzyw i owoców. Są one źródłem potasu, a więc wspomagają regulację ciśnienia krwi i pracę serca. Nie można zapomnieć o karotenoidach, dzięki którym nasze organizmy pozbywają się wolnych rodników. Warzywa i owoce w tej barwie to świetne źródło witamin: B6, C oraz K, a także błonnika.

Purpurowy bakłażan

Granatowe lub fioletowe owoce i warzywa

Barwa tych warzyw i owoców nie bierze się znikąd. Za wszelkie odcienie purpury odpowiadają antocyjany, czyli naturalne barwniki i przeciwutleniacze. Pełnią funkcję ochronną wobec komórek, a do tego regulują strukturę kolagenową skóry. Antocyjany przeciwdziałają zlepianiu się płytek krwi, a więc minimalizują ryzyko np.udaru.

Jeśli szukacie dobrego źródła witaminy C – powinniście sięgać właśnie po niebieskie owoce. Witamina C działa przeciwnowotworowo i opóźnia procesy starzenia. Chyba każdy słyszał o cudownych właściwościach jagód – działają nomen omen wyśmienicie na wzrok. To właśnie dzięki zawartym w nim przeciwutleniaczom.

Osoby chcące zadbać o pamięć także jak najczęściej powinny sięgać po fioletowe lub granatowe warzywa i owoce.

Pomarańcza

Warzywa i owoce żółte oraz pomarańczowe

Naturalne smakołyki pomarańczowej barwy zawierają dużo karotenoidów. To przeciwutleniacze, a więc pomagają pozbyć się wolnych rodników – przeciwdziałają starzeniu się organizmu. Warzywa i owoce tego koloru powinniśmy wcinać ze względu na jeszcze jeden ważny aspekt – prowitamina A jest istną fontanną młodości. Mandarynki, cytryny czy banany są świetnym źródłem luteiny, a więc pozytywnie wpływają na potencję i wzrok. Nasze pociechy także powinny zajadać się żółtymi i pomarańczowymi owocami. Dzięki nim ich rozwój będzie przebiegał prawidłowo.

Jeśli chcecie zadbać o wygląd skóry, włosów i paznokci, beta-karoten zawarty w tych warzywach i owocach będzie niezastąpionym sprzymierzeńcem.

 

Dwa świeże ogórki

Zielone warzywa i owoce

Warzywa i owoce w odcieniach zieleni to źródło witaminy A, C, E, K, kwasu foliowego, błonnika, beta-karotenów wapnia oraz żelaza. To istna odnowa dla naszych organizmów.  Dzięki zawartemu w nich chlorofilowi obniżają ryzyko zachorowania na raka, a do tego ułatwiają pracę tętnic – obniżają poziom„złego cholesterolu” i ciśnienie krwi.

Zielone owoce i warzywa mają najbardziej uniwersalne właściwości. Poprawiają wzrok, działają zbawiennie na skórę i włosy, a do tego regulują pracę jelit, co szczególnie przyda się osobom planującym odchudzanie (są też niskokaloryczne!). Za to zawarty w nich kwas foliowy przyda się szczególnie kobietom w ciąży.

 

Jeśli znacie jeszcze jakieś tajniki kolorów warzyw i owoców, koniecznie podzielcie się nimi na naszym profilu na Facebooku! Tymczasem zapraszamy do komponowania swojego kolorowego koszyka na Barbora.pl.

Barbora

ZOBACZ TAKŻE

DLA CIEBIE

Darmowe kolorowanki do pobrania dla Twojego maluszkaDarmowe ebooki z przpepisami na różne okazje. Pobeirz teraz!